25 Sep 2010

Indonesia vs Uruguay (8 Okt 2010)

Seperti tak percaya bila terbaca satu berita mengenai Oscar Tabarez yang memanggil Luiz Suarez dan Deigo Forlan kembali ke Uruguay untuk mempersiapkan pasukan mereka mengharungi perlawanan persahabatan Uruguay selepas ini. Bukan persiapan mereka yang ingin diutarakan disini tetapi lawan yang akan dihadapi mereka nanti adalah pasukan yang kini menghuni di tangga 131 FIFA iaitu jiran kita Indonesia manakala Uruguay kini berada pada kedudukan ke 7 dan adalah semi-finalist Piala Dunia 2010 yang lalu.

Dari satu sumber menyatakan untuk membolehkan perlawanan ini diadakan sejumlah bayaran permainan yang tinggi telah dikenakan. Tidak tahu pula adakah sebarang perlawanan persahabatan antarabangsa yang dilangsungkan pada masa ini memerlukan bayaran?. Bukan masalah ini juga yang ingin diutarakan tetapi ini sebenarnya menukjukkan kesungguhan dan komitmen Indonesia untuk memajukan bolasepak mereka. Jangan lupa seperti negara kita, Indonesia juga berangan-angan untuk beraksi di Piala Dunia.

Mungkin ini sebahagian daripada persiapan pasukan Indonesia untuk menghadapi kejuaraan Piala AFF Suzuki pada bulan Disember nanti. Perjuangan Indonesia terkandas di Separuh Akhir dalam kejohanan terdahulu. Perlawanan yang akan dihadapi oleh Indonesia pada 8 Oktober 2010 nanti mungkin akan memberi pengajaran dan pembelajaran yang bermakna buat Indonesia. Tahniah dan Selamat maju jaya buat Indonesia.

1 ulasan:

  1. Indonesia 1
    18' [1 - 0] Salossa
    Uruguay 7
    35' [1 - 1] E. Cavani
    43' [1 - 2] L. Suarez
    55' [1 - 3] L. Suarez
    59' [1 - 4] S. Eguren
    70' [1 - 5] L. Suarez (pen.)
    80' [1 - 6] E. Cavani
    84' [1 - 7] E. Cavani

    BalasPadam